Zobacz wszytkie serwisy JOE.pl
blogiblog4u.pl blogiblogasek.pl katalog stronwjo.pl avataryavatary.ork.pl czcionkiczcionki.joe.pl aliasydai.pl, ork.pl, j6.pl tapety tapety.joe.pl obrazkiobrazki na NK
Online: ---
zdrowie i choroby
Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz 'Przejdź do serwisu', prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GO-MEDIA, z siedzibą ul. Stanisława Betleja 12 lok 10, 35-303 Rzeszów, VAT-ID: PL792-209-42-66.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: gomedia@interia.pl.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Netsprint S.A., Google LLC, Stroer Digital Operations sp. z o.o., w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do GIODO gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
klikmapa.pl
Wentylacja przeciwpożarowa parkingów

Co mi w duszy gra

Wentylacja przeciwpożarowa parkingów

Obecnie praktycznie każdy nowo powstający obiekt, zarówno mieszkalny, jak i użyteczności publicznej musi zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych. Podczas pożaru płonący samochód lub samochody wydzielają duże ilości ciemnego dymu, a szybki wzrost temperatury powoduje gwałtowny wzrost objętości właściwej zadymionego powietrza i wypełnienie przestrzeni garażu. W tych warunkach niezmiernie ważne jest zastosowanie skutecznego systemu wentylacji, umożliwiającego odprowadzenie z przestrzeni garażu zadymionego powietrza, a przez to stworzenia warunków do ewakuacji i szybkiego podjęcia akcji ratowniczej. O ile jednak system wentylacji sprawdza się podczas normalnego funkcjonowania obiektu, to w warunkach pożaru napotyka on na szereg ograniczeń. Przyjęte rozwiązanie musi zapewnić wymaganą skuteczność wentylowania garażu, a w warunkach oddymiania zwiększona prędkość powietrza w przewodach musi pozwolić na odprowadzenie dymu i produktów spalania. W warunkach pożaru zamianie ulega więc charakterystyka hydrauliczna sieci, co może doprowadzić do sytuacji, że w niektórych gałęziach sieci wentylacyjnej przepływać będzie zdecydowanie większa od wyliczonej ilość powietrza, podczas gdy w innej części instalacji przepływ będzie mniejszy od zakładanego lub w ogóle nie wystąpi.  Jednocześnie wentylatory osiowe przechodzą na tryb pracy pożarowej.  Zaprojektowanie skutecznego i pewnie działającego układu możliwe jest dwiema metodami. Pierwsza z nich polega na próbach pożarowych w obiektach rzeczywistych o podobnym układzie architektonicznym do budynku projektowanego.  Drugą metodą jest przeprowadzenie symulacji komputerowej. Analiza projektu przy zastosowaniu CFD pozwala na określenie dróg przepływu powietrza przy wentylacji oraz dymu w czasie pożaru, a co za tym idzie właściwe rozmieszczenie wentylatorów. Aby możliwe było uproszczenie i skrócenie procesu projektowania za pomocą symulacji komputerowych, konieczne jest lepsze poznanie zjawisk towarzyszących przemieszczaniu się powietrza w wentylowanej strefie. Przykładem mogą być tutaj zagadnienia związane z wzajemnym oddziaływaniem strumieni powietrza przemieszczających się w przeciwnych kierunkach szczególnie na granicy zasięgu strumieni, które stały się w ostatnim czasie przedmiotem zainteresowania zespołu badawczego Politechniki Warszawskiej.  Dotychczasowe obserwacje
zwracają uwagę na zależność pomiędzy prędkościami strumieni bezpośrednio się stykających a szerokością strefy granicznej.
Ponieważ czas zadziałania instalacji oddymiającej, w zależności od skuteczności przyjętego systemu detekcji, wynosi od kilku do kilkunastu minut, już w momencie uruchomienia instalacji oddymiania mamy do czynienia ze znacznym zadymieniem przestrzeni garażu.
W instalacji bezprzewodowej powierzchnia garażu ulega podziałowi na strefę „nawietrzną”, w której mamy do czynienia z silnym zadymieniem oraz na strefę „zawietrzną”, praktycznie wolną od dymu. Dzięki takiemu podziałowi możliwa jest łatwa lokalizacja pożaru i podjęcie akcji gaśniczej, ponadto przez cały czas można przeprowadzić ewakuację garażu

Dzięki ukierunkowanemu przepływowi powietrza uzyskujemy znaczne schłodzenie gazów w najbliższym sąsiedztwie pożaru, co ułatwia skuteczne gaszenie, a także poważnie ogranicza możliwość rozprzestrzeniania się pożaru. System bezprzewodowego oddymiania garaży charakteryzuje się jeszcze szeregiem dodatkowych zalet:
• jak wynika z porównania kosztów wykonania obu systemów, instalacja systemu bezprzewodowego jest porównywalna cenowo do najtańszej instalacji kanałowej,
• dzięki wyeliminowaniu kanałów zmniejszają się opory sytemu, dzięki czemu można stosować wentylatory o mniejszym sprężu oraz wydatku, a więc tańsze w eksploatacji i o wiele cichsze;
• system bezprzewodowy pozwala optymalnie wykorzystać przestrzeń garażu, ułatwiając komunikację i zwiększając przestrzeń przeznaczoną na parkowanie samochodów;
• ponieważ system bezprzewodowy sprawdza się w bardzo rozległych garażach, możliwe jest znaczne powiększenie strefy pożarowej, co pozwala zrezygnować z oddzieleń i bram pożarowych w tym obszarze;
• zastosowanie systemu bezprzewodowego dzięki szybkiemu schładzaniu gazów pożarowych umożliwią rezygnację z instalacji tryskaczowej
Połączenie relatywnie niskich kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych z wieloma zaletami technicznymi powoduje, że system należy traktować jako bardzo perspektywiczny. Konieczne jest prowadzenie badań zmierzających do usprawnienia procesu projektowania.
Stosuje się obecnie tradycyjne systemy wentylacji kanałowej oraz systemy wentylacji strumieniowej. Budowa dużych budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej łączy się, z przyczyn praktycznych oraz zgodnie z wymogami prawa, z koniecznością uwzględnienia w takim obiekcie odpowiedniej liczby miejsc postojowych. W nowo powstających garażach i parkingach podziemnych należy zaprojektować i wykonać skuteczny system wentylacji, której funkcją jest zarówno bezpieczne wykorzystywanie tej przestrzeni podczas jej normalnego użytkowania (wentylacja bytowa).
Podczas normalnego funkcjonowania obiektu podstawowym zagrożeniem dla osób korzystających z zamkniętych parkingów są emitowane przez silniki spalinowe toksyczne produkty spalania paliwa, takie jak: tlenki węgla, tlenki azotu, tlenki siarki, związki metali ciężkich i inne związki chemiczne.  Intensywność wymiany powietrza (ilość powietrza nawiewanego i usuwanego z garaży) powinna zostać określona na podstawie obliczeń uwzględniających wiele zmiennych, takich jak m.in. liczba miejsc postojowych, czas pracy na biegu jałowym, długość dojazdu do bramy, typ silników pracujących samochodów, współczynnik wykorzystania miejsc postojowych, dobowy rozkład wykorzystania parkingu (praca silników rozgrzanych i zimnych) itd. Ilość powietrza wentylacyjnego ustala się również na podstawie badań, na przykład według źródeł amerykańskich dla przeciętnych warunków użytkowania średniej wysokości zamkniętego garażu strumień objętości czystego nawiewanego powietrza wynosi około 27 m3/h na metr kwadratowy powierzchni podłogi. Projektant otrzymuje od architekta rzuty garażu, w którym ma tak zaprojektować wentylację, aby podczas normalnej eksploatacji stężenie w powietrzu paliw i produktów spalania (ditlenku i tlenku węgla) nie przekroczyło dopuszczalnego poziomu. Najbardziej niebezpieczny jest tlenek węgla i to jego stężenie przyjmuje się najczęściej przy obliczaniu potrzebnego powietrza świeżego.
Czy będzie to wentylacja ogólna zapobiegająca wzrostowi stężenia tlenku węgla, czy także wentylacja pożarowa – zależy od projektanta. Ze względów ekonomicznych oraz z uwagi na ograniczoną powierzchnię techniczną przeważnie łączy się obie funkcje w jednym systemie.

o LPG (Liquefied Petroleum Gas), którego głównymi składnikami są propan i butan, jest gazem cięższym od powietrza i w przypadku wycieku z instalacji samochodowej gromadzi się w dolnej części pomieszczenia, stwarzając niebezpieczeństwo wybuchu. Przy powszechnym braku odpowiedniej sygnalizacji (detektorów LPG) jest to przyczyna, dla której w wielu garażach podziemnych zabrania się parkowania samochodów wyposażonych w tego typu instalację.Garaże zamknięte stanowią poważne zagrożenie pożarowe w budynku, wystarczy wspomnieć, że przeciętnie występujące obciążenie ogniowe (uzależnione od stopnia wykorzystania powierzchni garażu przez parkujące samochody) ocenia się w przedziale 115 do 150 KW/h/m2.

Aby ograniczyć skutki ewentualnego pożaru, instalacja wentylacji oddymiającej powinna  usuwać lub ukierunkować przepływ dymu w taki sposób, żeby stworzyć warunki do ucieczki ludzi z zagrożonej strefy. W obecnej wersji przepisów (§ 270 ust. 1) mowa jest o konieczności usuwania dymu z intensywnością zapewniającą, że w czasie potrzebnym do ewakuacji ludzi na chronionych przejściach i drogach ewakuacji nie wystąpi zadymienie lub temperatura umożliwiająca bezpieczną ewakuację. W praktyce oznacza to, że należy udowodnić za pomocą obliczeń oraz ewentualnych symulacji komputerowych poprawność zastosowanych rozwiązań i niekoniecznie musi to być 10 h-1. Jednak w przypadku rozległych garaży o skomplikowanym układzie architektonicznym poprawność wykonanych obliczeń można, a nawet należy sprawdzić, wykorzystując symulacje komputerowe oparte na technice numerycznej mechaniki płynów (Computation Fluid Dynamice). Omawiany system, spełniając dwie funkcje, musi zapewnić wyciąganie powietrza w normalnych warunkach pracy (pracując z wydajnością przykładowo 4–6 wymian powietrza na godzinę) oraz w warunkach pożaru, kiedy konieczne będzie przetłaczanie powietrza w ilości np. 10 h-1. Dlatego też system ten wyposażony powinien być w wentylator dwubiegowy lub sterowany falownikiem (ze zmienną prędkością obrotów). Jeżeli system kanałowy łączy funkcję bytową z pożarową, konieczne jest również zastosowanie odpowiednich przewodów i wentylatorów. Należy pamiętać o takiej lokalizacji wyrzutni zadymionego powietrza, żeby spaliny nie mogły powrócić do obiektu oddymianego. Równie ważnym jak instalacja wyciągowa elementem systemu jest nawiew powietrza kompensacyjnego. I wreszcie praca często rozległej instalacji kanałowej doprowadzić może do „rozciągnięcia” dymu przez kratki wyciągowe na znaczne odległości od źródła pożaru.
Działanie bezprzewodowego systemu tłokowego w funkcji oddymiania wygląda następująco: po pojawieniu się sygnału alarmowego z systemu detekcji pożaru następuje automatyczne otwarcie bramy wjazdowej lub żaluzji w kratach nawiewnych, przez które wskutek podciśnienia wywołanego pracą wentylatorów wyciągowych do przestrzeni garażu napływa powietrze zewnętrzne. Alternatywnym rozwiązaniem może być uruchomienie nawiewu mechanicznego. Jedną z ważnych zalet tego jest brak konieczności stosowania sieci kanałów wentylacyjnych, które w pewnym stopniu ograniczają przestrzeń użytkową garażu. W celu zaprojektowania układu posłużyć się można jedną z dwóch metod: pierwsza oparta jest na doświadczeniach z instalacjami w podobnych architektonicznie obiektach oraz praktycznej wiedzy projektanta, druga natomiast polega na zastosowaniu symulacji komputerowej CFD. Prawidłowe wykonanie symulacji komputerowych wymaga jednak starannego opracowania wstępnych założeń do modelu matematycznego, a przy procesie weryfikacji wyników niezbędne staje się doświadczenie projektanta, które pozwoli na ograniczenie liczby rozpatrywanych w symulacji wariantów. Podobnie jak w poprzednim systemie urządzenia te spełniają podwójną funkcję, to jest wentylacji bytowej i pożarowej. Główne wentylatory wyciągowe powinny być tak zlokalizowane, aby usuwany dym nie przedostawał się do górnej części budynku. Przykładowo szybkie i pewne wykrycie pożaru wymaga stosowania odpowiednio dobranego systemu detekcji. Badania wykonane przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej wykazały, że dla garaży podziemnych najbardziej wskazane jest zastosowanie współdziałania optycznych rozproszeniowych czujek dymu umieszczonych nad stanowiskami postojowymi oraz nadmiarowo-różnicowych czujek ciepła w przestrzeni nad ciągami komunikacyjnymi. Polskie przepisy techniczno-budowlane zakładają, że głównym celem funkcjonowania systemów wentylacji pożarowej w garażach jest zapewnienie odpowiednich warunków ewakuacji oraz możliwość działania ekip ratowniczych. Nie jest to zadanie łatwe do praktycznej realizacji chociażby ze względu na to, że w praktyce budowlanej przy dążeniu do maksymalnego wykorzystania przestrzeni wewnątrz nowo-powstających budynków garaże podziemne mają najczęściej stosunkowo niewielką wysokość (w zakresie 2,2 do 2,8 m).W krajach Europy Zachodniej, w przeciwieństwie do przepisów krajowych, nie ma złagodzeń odnośnie długości dojść ewakuacyjnych związanych z technicznym wyposażeniem garaży. Przy analizie warunków ewakuacji nie należy brać pod uwagę wykorzystania wyjścia ewakuacyjnego, leżącego w bezpośrednim sąsiedztwie źródła pożaru lub punktu wyciągu dymu, ponieważ może ono być niedostępne. Oznacza to, że garaż, w którym planuje się zastosowanie systemu wentylacji pożarowej, musi posiadać co najmniej dwa wyjścia ewakuacyjne znajdujące się w dwóch oddalonych od siebie miejscach. Skuteczność systemu wentylacji strumieniowej uzależniona jest od wytworzonej przez wentylatory prędkości przepływu powietrza w przekroju garażu.
Czas, po którym dym zacznie opadać do strefy przebywania ludzi uzależniony jest od wysokości, powierzchni i układu architektonicznego garażu, jednak przeważnie jest wystarczająco długi do opuszczenia zagrożonej przestrzeni. Jak widać na rysunku 1, skutkiem działania systemu strumieniowego jest wytworzenie w przestrzeni garażu dwóch stref – strefy zadymionej i wolnej od dymu. Zwłoka w działaniu systemu powoduje zwiększenie ilości dymu i nagromadzenie energii cieplnej w miejscu pożaru, co sprzyja rozprzestrzenianiu się ognia na kolejne samochody, a w konsekwencji może zagrozić konstrukcji budynku i ograniczyć szanse powodzenia akcji gaśniczej. Przykładowo BS 7346-7:2006 dopuszcza możliwość celowego opóźnienia w uruchomieniu wentylatorów strumieniowych (za zgodą władz lokalnych), jeżeli ich działanie mogłoby spowodować pogorszenie warunków ewakuacji.  Strumień objętości powietrza, który trzeba odciągnąć z przestrzeni garażu objętego pożarem, wzrasta kilkakrotnie w stosunku do ilości odciąganej w warunkach wentylacji ogólnej. Firmy produkujące wentylatory oddymiające prześcigają się w proponowaniu zastosowań dla swoich wyrobów, jest więc w czym wybierać. Garaże podziemne stanowią szczególną część budynków, w której występują toksyczne dla ludzi zanieczyszczenia, a ewentualny pożar może mieć bardzo niebezpieczne konsekwencje dla wszystkich użytkowników obiektu. Uwzględnione powinno być także oddziaływanie towarzyszących zjawisk, takich jak: charakterystyka dymu, moc źródła pożaru, gradient temperatury, wahania ciśnienia, stopień zanieczyszczenia powietrza doprowadzanego z zewnątrz jako powietrze kompensacyjne.


Piotr 12:06:37 21/12/2012 [Powrót] Komentuj